جستجو در مسیر ایرانی
کسب و کاری برای مغازه پدری
تصور کنید در یک میهمانی با این پرسش مواجه شده اید: "در قسمتی از خانه پدرمان مغازه ای کوچک در حدود 15 متر وجود دارد که پروانه تجاری هم دارد. پدرمان را راضی کردیم که مغازه را به من و برادرم اجاره دهد. به نظر شما چه کسبی راه بیندازیم بهتر است". پاسخ شما چیست؟
business  مسیر ایرانی

اگر قصد داريد کسب و کار جديدي راه بيندازيد، ابتدا بايد به ۳ سوال پاسخ دهيد


اين که در مغازه خود چه کسبي راه بيندازيد به عوامل زيادي بستگي دارد. معمولا راه اندازي يک کسب و کار ارتباط مستقيمي با توانمندي ها، علايق و زمينه هاي مرتبط کاري شما دارد. پس از يافتن موقعيت شغلي مناسب، يافتن محيطي مناسب براي آن حرفه امر مهمي است که نيازمند صرف انرژي و زمان کافي است. اين که شما ابتدا محيط را(به ناچار) انتخاب کرده ايد، حکايت دوختن يک کت براي دکمه است. اما با اين وجود با يافتن خدمات مناسب براي عرضه در آن محل مي توان کسب و کار پر رونق و موفقي به راه انداخت.

۳ سوال که بايد به آن ها پاسخ داد

ابتدا بايد تکليف موارد زير را مشخص کنيد:

1. توانايي و علايق شخصي تان : از همين حالا شروع کنيد؛ قلم و کاغذ برداريد، بنويسيد به چه کسب و کارهايي علاقه داريد و پس از تکميل يک فهرست کامل موارد پيش رو را با آن ها بسنجيد.

الف- اگر تمايل داريد يک کسب و کار توليدي راه بيندازيد، توجه داشته باشيد که براي اين مدل کارها، به مهارت و تجربه بيشتري نياز داريد زيرا محصول، يا خدمتي که به مشتري ارائه مي دهيد بايد از لحاظ کيفي مناسب و همچنين داراي مزيت رقابتي باشد. به عنوان نمونه مي توان به اغذيه فروشي و قنادي اشاره کرد.

ب- حرفه هاي مبادله اي نسبت به گروه اول ساده تر است. در اين مشاغل، جنسي را از فردي به صورت کلي مي خريد و به صورت جزئي مي فروشيد اما بايد براي فروش محصول، روابط عمومي و ارتباطات قوي داشته باشيد زيرا رقيبان شما در اين نوع کسب و کارها بسيار بيشترند و شما نيز از مزيت رقابتي چنداني برخوردار نخواهيد بود. اگر تصميم به کار فروش گرفتيد، توصيه ما اخذ نمايندگي (ترجيحا انحصاري) از برندهاي متداول و معروف است. اين کار براي شروع بهترين کار است زيرا وظيفه تبليغات و همچنين برند سازي محصولات را خود شرکت هاي مادر بر عهده دارند. همچنين در برخي موارد خودشان اقدام به آموزش شما خواهند کرد.

2. سرمايه اي که براي شروع کار در نظر گرفته ايد:
مسئله اساسي ديگر ميزان سرمايه شماست. شما چه ميزان سرمايه به صورت نقد در اختيار داريد؟ کارآفرينان برتر جهان هميشه به اين نکته اذعان مي کنند که در راه انداختن يک کسب و کار مناسب پول آخرين مشکل است.اگر سرمايه کمي داريد و شغل مورد نظرتان سرمايه بيشتري را مي طلبد، توصيه اکيد من اين است که به سراغ کسب و کارهاي ديگر نرويد! و اتفاقا با تامين مالي و يافتن سرمايه گذار همان کاري را که به آن اعتقاد و اعتماد و همچنين علاقه داريد راه بيندازيد.

دقت داشته باشيد که برخي مشاغل به سرمايه هاي نقدي بيشتري نياز دارد. وقتي شما صاحب يک سوپر مارکت هستيد هر چقدر هم که کوچک باشد بايد اجناس بسياري در آن داشته باشيد زيرا مزيت رقابتي چنين کسب و کاري همين کامل بودن اجناس است و اگر نتوانيد همه نيازهاي مشتري را برآورده سازيد به مرور مشتريان خود را از دست مي دهيد. اما با اين حال مشاغلي وجود دارد که به واسطه گردش مالي سريع سرمايه کمتري را براي شروع مي طلبد، به عنوان مثالي ملموس مي توان به مغازه هاي پروتئيني (سوسيس و کالباس) اشاره کرد.

3. محله اي که مغازه در آن واقع است :
مغازه شما کجاست؟ موقعيت مکاني مغازه شما و مغازه ها و محيط هاي اطراف آن در انتخاب نوع کسب و کارتان اهميت بسيار زيادي دارد مثلا اگر مغازه شما نزديک يک دبستان است براي فروش لوازم التحرير مناسب است. اگر نزديک دانشگاه هستيد، انتشارات و فتوکپي مشتري زيادي دارد. اين که اطراف شما چه مغازه هايي وجود دارد نيز در انتخاب نوع کسبتان اهميت ويژه اي دارد. برخي مغازه ها مکمل يکديگرند و وقتي کنار هم قرار مي گيرند يک بازار محلي را ايجاد مي کنند که با همين تجمع به فروش هم کمک مي کنند. به عنوان نمونه اجتماع مغازه هاي سبزي فروشي، سوپر مارکت، پروتئيني و نانوايي، مجموعه مکملي را تشکيل مي دهد.پس محيط اطرافتان را خوب بررسي کنيد و در مورد محله خود اطلاعات کافي کسب کنيد.

مغازه هاي اطراف را شناسايي و سعي کنيد نياز هاي محله خود را براي يک کسب و کار جديد بسنجيد. کشف کنيد که در محله شما جاي چه مغازه اي خالي است. البته براي شما شناسايي محله و مغازه هاي اطراف و حتي مردم آن کار ساده اي است چون خانه پدري تان آنجاست.وقتي بررسي هايتان را انجام داديد و به سه سوال مطرح شده پاسخ داديد، فهرستي از حرفه هايي که براي مغازه خود مناسب مي دانيد تهيه کنيد چه از نظر فضاي داخل مغازه و چه محيط اطراف و موقعيت آن.در ميان اين فهرست، مشاغلي را که با روحيات شما سازگار است و فکر مي کنيد از پس آن بر مي آييد انتخاب و فهرست جديدي تهيه کنيد.

اول کارآموزي بعد کسب درآمد
به خاطر داشته باشيد که براي شروع يک کسب و کار بهتر است مدتي در آن حرفه، کارآموزي کنيد. شروع يک کسب و کار بدون تجربه، کاري پر ريسک است. از تجربيات افرادي که در اين حرفه مشغول به کارند، استفاده کنيد؛ مدتي در کنارشان شاگردي کنيد و از آنان فوت و فن هاي کار را بياموزيد.

به ياد داشته باشد که شما هيچ کاري را از بدو تولد به طور ژنتيکي نياموخته ايد و در اين مسير نيز غرور را از خود دور کنيد زيرا هر شغل، هر چند ساده باشد نياز به آموزش دارد.قرار نيست چيزي را دوباره اختراع کنيد از راه هاي رفته و خطاهاي ديگران درس بياموزيد و سپس با اطمينان کسب و کارتان را شروع کنيد. آن زمان است که به کارتان ايمان پيدا مي کنيد و مي دانيد که بي گدار به آب نزده ايد. از هم اکنون شروع کنيد و فرصت ها را از دست ندهيد.


منبع: روزنامه خراسان
1394/3/14

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 1665
5.2/10 (تعداد آرا 5 نفر )
Share