جستجو در مسیر ایرانی
سرمایه‌گذاران به دنبال چه کارآفرینانی هستند؟
سرمایه‌گذاران تمایل دارند که با چه کارآفرینانی کار کنند؟ این کارآفرینان چه شخصیت و چه ایده‌هایی باید داشته باشند؟

اینها سوال‌هایی هستند که ذهن مدیران و فعالان عرصه کسب‌وکار را مشغول می‌کند. به نظر می‌رسد که کار کردن با کارآفرین‌هایی مورد خواست سرمایه‌گذاران است که عموما در حوزه خود تخصص دارند، از تجربیات عملیاتی برخوردار بوده و دارای شم بالای کسب‌وکار هستند.
                    کارآفرینی و سرمایه گذاری

آنها با پشتکار بوده و نسبتا به دیگران ریسک‌پذیری بالاتری دارند. آنها همچنین نسبت به شکست‌ها خوش‌بین هستند؛ البته نه خوش‌بینی بیش از حد. اما چه ویژگی‌های شخصیتی دیگری کارآفرینان موفق را از سایرین مجزا می‌کند؟ صاحب‌نظران طی تجربیات طولانی 7 عادت را در کارآفرینان مشاهده کرده‌اند که روی رفتارهای آنها تاثیر گذاشته و دیگران نیز به‌راحتی می‌توانند آنها را آموخته و به‌کار بگیرند:

تمرکز بر فرهنگ

هرچند که اهمیت محصول و مدل کسب‌وکار بسیار زیاد است، اما شاید بتوان ادعا کرد که فرهنگ یک شرکت نقش مهم‌تری در موفقیت آن ایفا می‌کند. کارآفرینانی که افکار بزرگی را به فرهنگ شرکت خود تزریق می‌کنند، اساسا موفق‌ترند. استقرار مناسب یک فرهنگ شفاف، باعث می‌شود که کارکنان بدانند چه چیزی مهم و ارزشمند است و مطابق با آن عمل کنند. همچنین، ارزش‌های محوری شرکت روی تصویر ذهنی و رضایت مشتریان تاثیر می‌گذارد. پیش از آنکه شرکت خود را راه بیندازید، زمانی را صرف فکر کردن به نوع فرهنگ مطلوب کنید.

 
 

تیم‌های مناسب ایجاد می‌کنند

یکی از مزایای ایجاد فرهنگ شرکت این است که فرصت ایجاد یک تیم قوی را براساس آن به شما می‌دهد. جذب و به‌کارگیری افرادی که ذاتا پذیرای فرهنگ شرکت هستند، باعث صرفه‌جویی در زمان و انرژی صرف شده برای رسیدن به اهداف می‌شود. کارآفرینان موثر می‌دانند که تصمیم درست در انتخاب افراد باعث می‌شود سایر افرادی که از این فرهنگ خاص استقبال می‌کنند نیز جذب شرکت شده و یک چرخه استخدام مثبت ایجاد می‌شود.

آنها همچنین با نگاه به آینده (و نه فقط برای حال) اقدام به استخدام کرده و از وسوسه استخدام افرادی که پشتکار نداشته و با فرهنگ سازمان انطباق ندارند، خودداری می‌کنند. کارآفرینان موفق با توجه به نیازهای دو سال آینده اقدام به استخدام کرده و نگاه خود را تنها معطوف به امروز نمی‌کنند.

صریح هستند

تمامی کارکنان شما، مشتریان و سرمایه‌گذاران انسان‌هایی بالغ هستند؛ پس به همان نحو با آنها رفتار کنید. موفق‌ترین کارآفرینان بسیار شفاف هستند. به صورت آشکار و علنی ارتباط برقرار می‌کنند و غالبا دیگران را در مورد روند آینده کسب‌وکار مطلع می‌کنند. از این طریق، شما نه‌تنها رهبری موثرتری خواهید داشت، بلکه اعتماد و تعهد بیشتری را نیز جلب خواهید کرد.

به شدت روی مشتریان یا مصرف‌کنندگان تمرکز می‌کنند

بیشتر کسب‌وکارها ادعا می‌کنند که روی مشتریان یا مصرف‌کنندگان (با توجه به مدل کسب‌وکار) تمرکز کرده‌اند. در هر صورت، آنچه کارآفرینان موثر را از سایرین متفاوت می‌کند آن است که آنها توانایی درک نیازها و خواسته‌های مشتریان و مصرف‌کنندگان را در زمینه فعالیت خود دارند. به عبارت دیگر، آنها برای فهمیدن دلیل آن نیازها به‌طور پیوسته در حال پرسیدن سوال «چرا؟» هستند. اگر شما بتوانید نیازها، خواسته‌ها و رفتارهای مشتریان را درک کنید، خواهید توانست به راه حل‌های بهتر و متفاوتی دست یابید که نهایتا منجر به تجربیات عالی مشتریان و نتایج متعاقب می‌شود.

شبکه‌های پشتیبان موثری ایجاد می‌کنند

به‌عنوان یک کسب‌وکار جدید، همیشه نیروهای مستقیم و غیرمستقیم زیادی در جهت نابودی شما وجود دارند. در شروع کار، کسب‌وکارها نام تجاری یا سابقه‌ای از خود ندارد. در چنین شرایطی، کارآفرینان موفق بر روی ساختن شبکه‌ای از افراد تلاش می‌کنند که واقعا نسبت به موفقیت و بقای شرکت اهمیت قائل می‌شوند و همچنین کسانی که بتوانند به ایجاد نام تجاری شرکت و تصویر ذهنی مشتریان کمک کنند.
                              کارآفرینی و سرمایه گذاری

آنها قادر هستند که گروهی از پشتیبانان انتخاب شده را ایجاد کرده و روابطی را با قهرمانان خارجی که به خوبی موقعیت خود را ایجاد کرده و قابلیت راهنمایی و تاثیرگذاری بر دیگران را دارند، برقرار کنند. این پشتیبانان می‌توانند شامل سرمایه‌گذاران، تحلیلگران، شرکا، وکلا، حسابداران و افراد دیگر شوند. هر قدر افراد بیشتری مشتاق موفقیت شما باشند و در موفقیت شما سرمایه‌گذاری کنند، مسیر پیش روی شما ساده‌تر خواهد بود.

تعیین و مخابره اهداف و واحدهای سنجش روشن

شرکت‌های نوپا تنها زمانی می‌توانند به موفقیت دست پیدا کنند که تیم برای دستیابی به مجموعه اهداف روشنی همکاری و تلاش کنند. کارآفرینان موفق به‌طور مداوم اهداف و واحدهای سنجش عملکرد را تعیین کرده و به اطلاع تمام افراد تیم می‌رسانند. به‌طور منظم خود و تیم خود را با اهداف تعیین شده مقایسه کنید؛ عملکردهایی که اندازه‌گیری می‌شوند گرایش به بهبود و تکمیل شدن دارند.

بر اولویت‌ها متمرکز باشید

به تجربه مشخص شده است که موثرترین کارآفرینان، به‌خصوص در ابتدای کار، به شدت در مورد حذف انحرافات و نادیده گرفتن اهداف درخشان خارج از برنامه جدی هستند. آنها و تیم‌هایشان بر روی اولویت‌ها و اهداف دست‌یافتنی متمرکز می‌مانند و تسلیم وسوسه‌ها برای صرف کردن منابع محدود در دنبال کردن فرصت‌های هیجان‌برانگیز برای محصولات جدید بالقوه، مشتریانی که در بازار هدف تعیین‌شده وجود ندارند یا مشارکت‌هایی که در جهت نیازها و اهداف بی‌واسطه نیستند، نمی‌شوند.

متمرکز ماندن به شما اجازه می‌دهد که تمامی قدرت و تفکر خود را بر روی یک هدف یا ایده صرف کنید و از این رو می‌توانید بر انحرافات غلبه کنید، بی‌نظمی‌ها و سکون بازار را از بین ببرید و دستیابی به با اولویت‌ترین گزینه‌ها را تسریع کنید؛ گزینه‌هایی که برای اطمینان یافتن از موفقیت شرکت ضروری هستند. عادات دیگر: بیشتر گوش دهید و کمتر صحبت کنید. سوالات بیشتری پرسیده و پاسخ‌های کمتری ارائه دهید. برخی از بهترین کارآفرینان با هر کس که ارتباط برقرار می‌کنند، با او یکی می‌شوند. این مورد همچنین برای کارکنان موفق فروش موثر است؛ بنابراین آن را در زمان استخدام افراد مدنظر داشته باشید.


 
منبع :  روزنامه دنیای اقتصاد    |    1393/6/7

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 823
1/10 (تعداد آرا 1 نفر )
Share