جستجو در مسیر ایرانی
درآمد کارشناسان رسمی دادگستری چقدر است ؟
کارشناس رسمی یک شغل محسوب نمی شود بلکه یک حرفه یا تخصص است. به عبارتی هر کارشناس رسمی در کنار شغلی که دارد ( که می تواند کارمند، مدیر، مهندس و ... باشد)، در صورت ارجاع پرونده به آن رسیدگی کرده و نظرات تخصصی خود را به قاضی و دادگاه اعلام می کند.
 

درآمد کارشناسان رسمی دادگستری چقدر است ؟


همانطور که در مقالات دیگر نیز گفته شد، کارشناسی رسمی دادگستری یک شغل محسوب نمی شود بلکه یک حرفه یا تخصص یا مهارت است. به عبارتی هر کارشناس رسمی در کنار شغلی که دارد ( که می تواند کارمند، مدیر، مهندس و ... باشد)، یک کارشناس رسمی نیز هست و در صورت ارجاع پرونده، به آن رسیدگی کرده و نظرات تخصصی خود را به قاضی و دادگاه اعلام می کند.

از آنجا که انجام کار کارشناسی مستلزم صرف وقت و تلاش و بهره گیری از تخصص است، لذا حق الزحمه (دستمزد) طبق مقرراتی که به آن قانون تعرفه می گویند، تعیین و پرداخت می شود. (به همین دلیل گاهی به این دستمزد "تعرفه" نیز می گویند). بنابراین "تعرفه خدمات کارشناسی" اصطلاحاً به معنی میزان دستمزد کارشناس بر اساس قانون است. 

روال کار بدین صورت است که قاضی (بازپرس) در زمان ارجاع هر پرونده به کارشناس رسمی، حق الزحمه او را هم تعیین و اعلام می دارد و کارشناس پس از انجام کار و ارایه نظر کارشناسی، حق الزحمه را دریافت خواهد کرد. ضمنا دستمزد کارشناس جزء هزینه های دادرسی است که توسط طرفین دعوا پرداخت می شود نه توسط قاضی و دادگاه.

بنابراین درآمد کارشناس رسمی دادگستری، مبلغی علاوه بر درآمد شغل اصلی اوست و از این حیث، هرچند گاهی اندک است اما به عنوان درآمد جانبی و پاره وقت، همواره مورد توجه  کارشناسان است.

 

تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری

اکنون که با مفهوم تعرفه و روال کسب درآمد کارشناس رسمی دادگستری آشنا شدید، به موضوع میزان تعرفه به ازای هر پرونده می پردازیم.

متن کامل قانون تعرفه جدید کارشناسان رسمی (مصوب 1402) را می توانید از طریق سایت مسیر ایرانی (این لینک) مطالعه کنید. اما آنچه موضوع صحبت ما یعنی دستمزد به ازای هر پرونده است در ماده 11 این قانون مورد اشاره قرار گرفته است.


طبق ماده 11 قانون تعرفه، دستمزد ارزیابی برای کلیه کارشناسان رسمی دادگستری برای هر پرونده ارجاعی مطابق جدول زیر محاسبه می شود :
 
 

مبلغ ارزیابی
 
دستمزد و حق الزحمه
تا دویست و پنجاه ميليون ريال مقطوعاً 6.000.000 ريال
از دويست و پنجاه ميليون و يک ريال تا يک ميليارد ريال نسبت به مازاد ۰٫45  درصد
از يک ميليارد و یک ريال تا پنج ميليارد ريال نسبت به مازاد ۰٫3  درصد
از پنج ميليارد و يک ريال تا سی ميليارد ريال نسبت به مازاد ۰٫15  درصد
از سی ميليارد و يک ريال تا یکصد و پنجاه ميليارد ريال نسبت به مازاد ۰٫09  درصد
از یکصد و پنجـاه ميليـارد و يک ريال تا پانصد میلیارد ريـال نسـبت به مازاد ۰٫۰7  درصد
از پانصد ميليارد و يک ريال تا هزار میلیارد ریال نسبت به مازاد ۰٫۰3  درصد
از هزار ميليارد و يک ريال تا دو هزار میلیارد ریال نسبت به مازاد ۰٫۰22  درصد
از دو هزار ميليارد و يک ريال تا چهار هزار میلیارد ریال نسبت به مازاد ۰٫۰18  درصد
از چهار هزار ميليارد و يک ريال به بالا نسبت به مازاد ۰٫۰12 درصد
 
 
لازم به ذکر است سقف دستمزد یک کارشناس طبق مقررات مشخص بوده و حداکثر،  118 میلیون تومان تعیین شده است.

 
 
  سلام دوست خوبم... برای پاسخ به سوالات عمومی آزمون برنامه ات چیه؟؟ منابع رو داری؟ نمونه سوال چی؟ برای جلسه مصاحبه چی آماده کردی؟... ما کار رو برات راحت کردیم! تصویر پایین رو ببین و برای خرید این بسته استثنایی روش کلیک کن. اگر هم توضیحات بیشتر نیاز بود توی  همون صفحه که باز میشه، هست. راستی تخفیف ویژه هم خورده و به نسبت کیفیت و حجمش غافلگیرت می کنه. از رقبا جا نمونی!  
 
 
 
بسته عمومی
  

آزمون شفاهی یا جلسه مصاحبه ، دومین مرحله از مراحل آزمون کارشناس رسمی است که موفقیت در آن سهم مهمی در کسب نتیجه کلی دارد. اگر قصد دارید از فرصت موجود استفاده کرده و خود را برای مصاحبه کارشناس رسمی آماده کنید، راهنمای کامل مصاحبه آزمون کارشناس رسمی دادگستری آماده شده و در اختیار شماست. برای کسب توضیحات بیشتر و تهیه آن روی عکس زیر کلیک کنید: 
 
راهنمای جامع جلسه مصاحبه آزمون کارشناس رسمی دادگستری


  مشاوره تلفنی برای خرید سوالات و کلید آزمون ها، منابع عمومی، رفع ابهامات و پشتیبانی 
آزمون کارشناس رسمی دادگستری 
  


 09125788939 و77043530 (021)
 
 
کانال تلگرام آزمون کارشناس رسمی دادگستری

علاوه بر مبالغ جدول بالا که در موضوع ارزیابی مطرح است، در هر یک از گروه های یازده گانه و رشته های تخصصی آنها، دستمزد به صورت خاصی محاسبه می شود که در قانون تعرفه به تفصیل آمده است. 

میزان درآمد کارشناس رسمی دادگستری


با توجه به مطالب فوق، تعرفه خدمات کارشناسی و در نتیجه، میزان درآمد کارشناس از محل یک پرونده در هر سال مشخص است. اما این که میزان کل درآمد یک کارشناس رسمی در سال چقدر است، به دلیل تعداد متفاوت پرونده های ارجاعی به هر کارشناس و تنوع فعالیت های کارشناسی در گروه های تخصصی، قابل پیش بینی نیست.

بنابراین در خصوص درآمد کارشناس رسمی دادگستری به طور خلاصه می توان گفت که با توجه به اینکه کارشناسی رسمی دادگستری شغل اصلی فرد محسوب نشده و حرفه ای جانبی است، از درآمد نسبتا خوبی برخوردار است که البته میزان آن بستگی به تعداد و کیفیت پرونده های ارجاعی به او دارد.

اکنون چنانچه شما نیز در یکی از گروه های یازده گانه اصلی کارشناسی تخصص کافی (حداقل مدرک کارشناسی) و تجربه لازم (حداقل 5 سال برای اکثر رشته ها و برای تعدادی از رشته ها نیز بیشتر از این) را طبق مفاد آگهی ثبت نام آزمون کارشناس رسمی دارید، می توانید با شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری و اخذ پروانه کارشناسی، حوزه فعالیت جدیدی را برای خود باز کنید و ضمن خدمت رسانی به جامعه، منبع درآمد دیگری را نیز برای خود فراهم سازید.



تهیه شده در : مسیر ایرانی




دانلود سوالات کارشناس رسمی دادگستری

 

1394/5/12

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
ای:
سلام وقت بخیر کارشناس رسمی تقریبا ماهیانه چقدر درآمد داره؟
سه شنبه 2 آبان 1402
+
0
-
0
ارسال
کارشناس سایت:
سلام تفاوت بر اساس شهر و رشته و قابلیت های خود فرد و... زیاد است و عدد مشخصی نمی توان گفت. در برخی شهرها و برخی رشته ها درآمد بسیار بالا (چند ده میلیون تومان درماه) و در برخی دیگر بسیار معمولی است و در تعدادی از رشته ها ممکن است به زحمت توجیه اقتصادی داشته باشد.
پنجشنبه 4 آبان 1402
+
0
-
0
ارسال
رضا زارعی:
باسلام من کارمند پتروشیمی هستم برا کارشناسان رسمی ثبت نام کردم مرکز شیراز ایا در رشته بهداشت حرفه ای پرونده های ارجاعی هست لطفا راهنمایی کنید اگه خوب هست که ازمون بدم اگه نه هم انصراف بدم. ????
سه شنبه 9 شهريور 1400
+
7
-
6
ارسال
سعید:
سلام، من حدود سه ساله لیسانس آب دارم و به کارمم مسلطم و چندین پروژه کار کردم ولی نوشته 5سال سابقه، آیا با 3سال هم ممکنه قبول کنن؟
شنبه 9 مرداد 1400
+
0
-
2
ارسال
کارشناس سایت:
سلام خیر دوست عزیز، حداقل 5 سال سابقه نیاز است و داوران سابقه کمتر را قبول نمی کنند.
شنبه 9 مرداد 1400
+
2
-
0
ارسال
Darya:
سلام برا کارشناس رسمی حتما باید دفتر رسمی داشته باشیم ؟؟؟
دوشنبه 4 مرداد 1400
+
2
-
2
ارسال
کارشناس سایت:
سلام خیر
سه شنبه 5 مرداد 1400
+
0
-
2
ارسال
مسعود رضازاده:
با سلام اجرایی عمران خوندم دوره ی کارشناسی ارشد دادگستری رو می خوام بگذرونم باید از کجا شروع کنم
سه شنبه 30 دى 1399
+
5
-
5
ارسال
حسین:
سلام وقت بخیر...ببخشید من لیسانس پرستاری و ارشد مدیریت اجرایی دارم ، ولی الان در سازمان تامین اجتماعی به عنوان کارشناس بیمه بیمارستانی فعالیت میکنم (حدود 17 ساله) من از کدوم گروه و رشته میتونم در آزمون شرکت کنم...گروه پزشکی، گروه بیمه (بازرگانی،اجتماعی)-یا گروه اداری استخدامی؟
جمعه 14 آذر 1399
+
2
-
3
ارسال
کارشناس سایت:
سلام دوست عزیز. باید خودتون بررسی کنید. برای این کار می تونید وارد لینک "آگهی ثبت نام آزمون کارشناس رسمی دادگستری قوه قضاییه 98 - 99" در داخل متن بالا بشید و وضعیت تطابق رشته های تحصیلی و رشته های آزمون رو در آگهی ببینید. همچنین در صورت عضویت در کانال تلگرام (توضیحات پایانی متن بالا) از آخرین اطلاعات و تغییرات مطلع خواهید شد. موفق باشید.
چهارشنبه 19 آذر 1399
+
4
-
1
ارسال
بیگی:
آیا دادگاه تعیین می کند که به کدام کارشناس مراجعه شود؟
شنبه 5 مهر 1399
+
3
-
1
ارسال
علی:
سلام بله (قاضی)
دوشنبه 14 مهر 1399
+
0
-
0
ارسال
حقیقت:
أیا یک کارشناس امورنفقه میتواندمثل وکیل دفتر کارداشته باشد ودرزمینه امورخانوادگی مشاوره دهد
پنجشنبه 12 تير 1399
+
7
-
3
ارسال
امیر:
سلام من از ثبت‌نام جاموندم رشته عمران برای کارشناس رسمی لطفا راهنمایی کنید؟
شنبه 10 خرداد 1399
+
0
-
0
ارسال
کارشناس سایت:
سلام دوست عزیز. جای نگرانی نیست چرا که امسال آزمون کارشناس رسمی دادگستری کانون کارشناسان نیز حتما برگزار می شود و شما می توانید در آن آزمون ثبت نام کنید. برای اطلاع از آخرین اخبار و نکات آموزشی و آمادگی لازم برای آزمون، در کانال تلگرام ما عضو شوید (اطلاعات کانال را داخل متن بالا مشاهده می کنید).
سه شنبه 13 خرداد 1399
+
0
-
0
ارسال
ن.ش:
با سلام . آیا رشته مامایی هم هست؟
یکشنبه 10 آذر 1398
+
5
-
8
ارسال
زهره:
با توجه به صحبت هایی که شما کردید عملا با این هزینه ای که میدن بهره کشی کامله!!
جمعه 5 مهر 1398
+
14
-
6
ارسال
علی:
سلام من 4 سال سابقه کار همراه با سابقه بیمه دارم و از مدرک دانشگاهیم هم 4/5 سال میگذره ، آیا اگر در قوه قضاییه معرف داشته باشم نیاز به آزمون و مصاحبه هست یا معرف ضمانت کنه کافیه ؟
شنبه 25 خرداد 1398
+
9
-
15
ارسال
هاشم:
با سلام و خسته نباشید آیا رشته مهندسی مکانیک-مکانیک دریا میتواند در آزمون شرکت کند؟
یکشنبه 29 ارديبهشت 1398
+
6
-
5
ارسال
حانیه:
سلام پس چرا کارشناس علوم ورزشی نیست تو اینا
سه شنبه 24 مهر 1397
+
1
-
9
ارسال
صبا:
سلام من مهندس شیمی صنایع غذایی خوندم ولی سابقه کار ندارم میتونم شرکت کنم؟اصلن رشته من جزءرشته هایی هست که بتونم امتحان بدم واسه کارشناس رسمی؟
شنبه 10 شهريور 1397
+
6
-
7
ارسال
حسن زاده:
باسلام. من ۶ساله که مهندسی برق رو گرفتم.اما سابقه کار ندارم و برای خودم کار کردم و به اندازه کافی تو کارم تجربه دارم.اولا آیا میتونم تو آزمون کارشناس دادگستری شرکت کنم.ثانیا برا شرکت در آزمون کارشناس دادگستری داشتن نظام مهندسی لازمه؟
چهارشنبه 9 اسفند 1396
+
20
-
18
ارسال
کارشناس سایت:
سلام به هرحال مدرکی که نشان دهنده ادعای شما باشه ازتون خواسته میشه خیر
شنبه 19 اسفند 1396
+
2
-
4
ارسال
دبیر گروه آموزش و دانشگاه:
قابل توجه شرکت کنندگان گرامی آزمون کارشناس رسمی 96: با سلام. تاریخ دریافت کارت آزمون کارشناس رسمی دادگستری 96 مشخص شد: زمان دریافت کارت از سوم اسفند ماه و از طریق وب سایت مرکز امور مشاوران خواهد بود. متن خبر را می توانید روی صفحه اول سایت بخوانید
چهارشنبه 2 اسفند 1396
+
2
-
1
ارسال
دبیر گروه آموزش و دانشگاه:
قابل توجه کلیه داوطلبان گرامی: با سلام. تاریخ برگزاری آزمون کارشناس رسمی دادگستری 96 مشخص شد. زمان آزمون کارشناس رسمی دادگستری 96 روز جمعه 11 اسفند96 خواهد بود. متن خبر را می توانید روی صفحه اول سایت بخوانید. به امید موفقیت شما
یکشنبه 22 بهمن 1396
+
5
-
2
ارسال
سمانه احمدی:
سلام من فوق لیسانس گرافیک با 7سال سابقه کارو بیمه ام.منتها رشته گرافیک نوشته سابقه کار در ناجا یا اداره تشخیص هویت . یعنی فقط باید این دو تا سازمان کار کرده باشیم یا داشتن سابقه از هر ارگانی کافیه؟ ممنون
پنجشنبه 19 بهمن 1396
+
2
-
4
ارسال
سهیل:
سلام.. این سابقه فعالیت چجوری محاسبه میشه.. اگه بیمه مهم نیست پس چجوری سابقه فعالیت رو در میارن؟؟؟
دوشنبه 16 بهمن 1396
+
3
-
2
ارسال
مسعود:
گواهی کار معتبر از محل کارتون کافیه
پنجشنبه 19 بهمن 1396
+
4
-
2
ارسال
فرهاد:
سلام معیار 5 سال سابقه چیه؟ سابقه بیمه؟ من 3 سال و چند ماه سابقه بیمه ایی دارم و چند سال هم سابقه تدریس حق التدریس دارم بدون بیمه، میتونم ثبت نام کنم؟ ممنون
پنجشنبه 12 بهمن 1396
+
5
-
6
ارسال
علی:
سلام بیمه مهم نیست. انشااله که ثبت نام کرده باشید
شنبه 14 بهمن 1396
+
0
-
0
ارسال
شهریار هیبتی:
با سلام من به خاطره اینکه دارم ارشد میخونم هنوز خدمت نرفتم ولی سابقه کار دارم میخواستم بدونم مثل ازمون نظام مهندسی بعد از قبولی که ۴ سال اعتبار داره ایا این ازمون هم همین طور است؟؟؟
یکشنبه 8 بهمن 1396
+
0
-
0
ارسال
نوید:
سلام داشتن پایان خدمت الزامیه پس قبول نمیشی که بحث اعتبار مدتش مطرح باشه
پنجشنبه 12 بهمن 1396
+
1
-
0
ارسال
دنیا:
سلام .من در حال حاضر دانشجوی ارشدخاک هستم و مشغول نوشتن پایان نامه ام،آیا من شرایط لازم برای شرکت در این آزمون دارم؟چون سابقه کاری هم ندارم
یکشنبه 8 بهمن 1396
+
1
-
1
ارسال
نوید:
سلام نه متاسفانه
پنجشنبه 12 بهمن 1396
+
0
-
0
ارسال
mkh:
salam man 5 saleh lisans gereftam va 1 sale ke parvaneye nezam mohandesi daram . to ye sherkat omrani kar mikonam vali bimey man kargar sakhtemani rad misheh . aya sharayet sherkat to azmoon ro daram?
جمعه 6 بهمن 1396
+
0
-
1
ارسال
محسن:
سلام. بیمه اصلا مهم نیست، حتی اگه نداشته باشی. ولی لازمه که سابقه کارت 4 سال باشه
شنبه 7 بهمن 1396
+
1
-
2
ارسال
امینی:
باسلام بنده اقدام به خرید نمونه سوالات آزمونهای کارشناسی رسمی معدن نمودم و هزینه رانیز واریز کردم به شماره سفارش: 34081 ولیکن موفق به دانلود نشدم . آیا سوالات را از طریق پست میفرستید یا باید دانلود شود به هر حال راهنمایی کنید سپاس
سه شنبه 26 دى 1396
+
4
-
1
ارسال
دبیر گروه آموزش و دانشگاه:
با سلام. دوست عزیز سفارش شما مجددا به ایمیلتان ارسال شده ولی چنانچه هنوز مشکل وجود دارد لطفا با فروشگاه تماس بگیرید.
جمعه 29 دى 1396
+
3
-
3
ارسال
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 50796
4.8/10 (تعداد آرا 39 نفر )
Share